14 februari 2023

    Welkom in onze nieuwe toonzaal!

    3D visualisaties, een lichttafel en een all-in-one service. Dat is slechts een greep uit de troeven van onze nieuwe toonzaal.

    IMG 9800b Aangepast

Bij de start van 2023 openden we trots de deuren van onze nieuwe toonzaal. Deze werd aangebouwd bij het bestaande kantoorgebouw op onze site in Tongeren. Wat was de aanleiding van de bouw van deze toonzaal? Welke meerwaarde bieden we er onze klanten? Wat laten we zien in deze showroom? En vooral, wat willen we onze klanten er laten beleven?

Cedric Ladangh, onze toonzaaladviseur, geeft het antwoord op deze en vele andere vragen.

Een eerste voor de hand liggende vraag, Cedric: waarom had Isola nood aan een nieuwe toonzaal?

Sinds 2017 kunnen onze klanten bij ons terecht voor alle lagen van de vloeropbouw: van isolatie en vloerverwarming, tot chape en tegelwerken. Wij noemen dat onze all-in-one vloeropbouw. Deze aanpak heeft grote voordelen voor de klant: er is één aanspreekpunt voor de verschillende fasen van de vloeropbouw en wij stemmen intern de werken op elkaar af in onze planning, waardoor er tot twee maanden tijd gewonnen wordt in het bouwproces.

Onze klanten konden hun tegels en parket komen kiezen in ons kantoorgebouw in Tongeren, maar die ruimte deed de producten onvoldoende recht aan en beantwoordde niet aan de manier waarop wij onze klanten willen ontvangen en begeleiden in de keuze van hun droomtegel. Bovendien konden we er onze andere diensten niet integreren in het verhaal. Vandaar de beslissing om een nieuwe toonzaal te bouwen.

Wat bedoel je met het integreren van de andere diensten? Komen de klanten niet enkel naar de toonzaal om hun tegel te kiezen?

Zeker niet. We staan erop om de klant voldoende te informeren en nemen daar ook de nodige tijd voor. We vinden het belangrijk dat de klant begrijpt wat er allemaal komt kijken bij de vloeropbouw en laten dat ook zien in onze toonzaal. De vloeropbouw begint bij de isolatie. Daar hebben we drie mogelijke producten voor in huis. Ik laat die zien en voelen en licht de eigenschappen van de verschillende producten toe, zodat de klant een weloverwogen keuze kan maken voor het ene of het andere product. Ook de mogelijkheden van vloerverwarming en chape worden getoond en besproken.

Naast de vloerverwarming kunnen we de klant ook helpen met andere klimaatsystemen, zoals airconditioning, een warmtepomp, een warmtepompboiler, ventilatie… en duurzame energie-oplossingen zoals zonnepanelen, thuisbatterijen en laadpalen.

Als je een nieuwe woning gaat bouwen of een woning gaat renoveren kan je hier dus terecht voor een hele waaier aan diensten. Ook dat kan heel wat tijdswinst opleveren. Voor de meeste diensten maken we de offerte tijdens het bezoek. Voor sommige diensten, zoals vloerverwarming en warmtepomp, waar technische berekeningen voor moeten gebeuren door een gespecialiseerde collega, wordt de offerte nagestuurd.

De hoofdreden om naar de toonzaal te komen blijft natuurlijk wel het kiezen van die stijlvolle tegel of charmante parketvloer die de basis zal vormen van het nieuwe interieur van de klant.

Het nieuwe gebouw telt drie verdiepingen. Worden die allemaal benut als toonzaal?

Neen. Het gelijkvloers is de eigenlijke toonzaal. Op de eerste verdieping is er een polyvalente ruimte waar we presentaties kunnen geven en netwerkevents organiseren, voornamelijk voor de B2B-connecties, zoals architecten en projectontwikkelaars. Op de tweede verdieping bevinden zich de kantoren van onze medewerkers van de afdelingen klimaatsystemen en duurzame energie.

Hoeveel soorten tegels en parket zijn er in het assortiment?

Je kan bij ons terecht voor alle mogelijke vloerafwerkingen en tegelafwerkingen.

Voor de vloer hebben we keramische tegels, echte parket, laminaat, vinylparket en parkettegels. We hebben ook een assortiment terrastegels en wandtegels. De vloertegels kunnen ook gebruikt worden voor wanden, zoals in de badkamer. Tegenwoordig neemt men vaak dezelfde tegel voor wand en vloer. Dat brengt rust en eenvoud in de ruimte. Maar we hebben ook specifieke wandtegeltjes voor de badkamer, de wc, de keuken…

Ook voor de afwerking van bad en douche met tegels kan je bij ons terecht. Voor een luxeafwerking hebben we grote keramische platen die op maat gemaakt worden, met afmetingen tot 2,40 m breed op 3 m hoog. En ook je trapbekleding kunnen we verzorgen. Vroeger koos men vaak voor een houten trap, omdat hout goedkoper was dan steen, maar doordat de houtprijs enorm gestegen is, is het nu een kwestie van smaak. Voor een strakke look kan je de trap bekleden met dezelfde tegel als je vloer. Een andere optie voor de trap is natuursteen. Dat geeft een rijke uitstraling en kan heel verfijnd afgewerkt worden.

Elk van onze afdelingen heeft haar eigen ploegen, en binnen die afdelingen zijn er gespecialiseerde ploegen voor de verschillende diensten. Voor de tegelwerken hebben we zelfs aparte ploegen voor het vloertegelen enerzijds en voor het betegelen van trappen en ander maatwerk anderzijds.

Op dit moment hebben we in onze toonzaal 285 soorten keramische tegels, 9 laminaten, 24 soorten parket en 18 soorten vinylparket.

Is dat niet weinig?

Dat lijkt misschien weinig in vergelijking met de grote tegelwinkels, maar wij kiezen bewust voor een andere aanpak. Wij hebben alle laatste trends van de vloermarkt in huis. Onze leveranciers komen ons assortiment regelmatig updaten naargelang de vraag op de markt, de trends bij de architecten en het aanbod op de beurzen.

We hebben al vaak gemerkt dat het voor de klanten moeilijker wordt naarmate er meer keuze is. Dan zien ze het bos door de bomen niet meer en krijgen ze keuzestress. Dat willen we absoluut vermijden. Daarom nemen we voldoende tijd voor de klanten, luisteren we naar hun noden en wensen, bekijken we het geheel van hun nieuwe woning, zodat we zelf al een heel goed idee hebben van hun smaak en de vloerafwerking die mooi in hun woning gaat passen. Steeds vaker komen de mensen naar hier met een Pinterest moodboard of een aantal foto’s van wat ze mooi vinden. We bekijken de plannen en renders van hun woning en hebben een gesprek over hun project. Het komt regelmatig voor dat we na dit eerste gesprek en het zien van die beelden een aantal tegels tonen en dat er meteen een klik is.

Ik kan me voorstellen dat er soms ook mensen zijn die nog geen enkel idee hebben. Hoe pakken jullie dat aan?

Toch grotendeels op dezelfde manier. Door te luisteren, naar hun plannen te kijken en gerichte vragen te stellen om te peilen naar hun smaak. Op basis daarvan leg ik een aantal vloerstalen klaar die naar mijn mening passen. Maar ik geef de klanten steeds de gelegenheid om rustig rond te wandelen in de toonzaal. Zij mogen alle schuiven opentrekken, stalen uithalen en op de moodtafel leggen, rustig samen overleggen.

Over de moodtafel gesproken: er hangt hier een gigantisch scherm. Waarvoor dient dit?

Dit HD scherm van 220 cm op 120 cm is het paradepaardje van onze toonzaal. Voor de meeste mensen is het heel moeilijk om zich op basis van één tegel in de toonzaal een beeld te vormen van hoe die tegel er in hun ruimte zal uitzien. Ook het effect van het legverband van een tegel of parket is moeilijk in te schatten op basis van een staal.

Op dit scherm laten we 3D visualisaties zien van de stalen die de klanten mooi vinden. Bij twijfel tussen twee of meerdere tegels is dit vaak dé manier om de knoop door te hakken. We hebben een aantal foto’s in ons systeem zitten van woonkamers, keukens en badkamers in verschillende interieurstijlen, maar de klanten kunnen ons ook hun eigen foto’s bezorgen – de renders van hun architect of bij een renovatie zelf gemaakte foto’s van de te betegelen kamers. Dat geeft natuurlijk een nog betere voorstelling.

IMG 9791b Aangepast
IMG 9792b Aangepast
IMG 9795b Aangepast
Dat is inderdaad heel interessant om een goed totaalbeeld te krijgen, maar hoe kan de klant zeker zijn van de kleur? De belichting in de woning van de klant kan heel anders zijn dan in de toonzaal of op het scherm. Hoe ondervangen jullie dit probleem?

Hiervoor hebben we een lichttafel met vijf verschillende kleurtemperaturen, gaande van koud TL-licht over daglicht tot sfeervol warm licht. Zo kan je de kleur en textuur van de tegel bekijken in verschillende lichtomstandigheden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan eens hij in je huis ligt.

Hieronder zie je vier foto's van dezelfde tegel met een andere kleurtemperatuur.
IMG 9704b Aangepast
IMG 9703b Aangepast
IMG 9705b Aangepast
IMG 9707b Aangepast
Hoeveel tijd moet men voorzien voor een bezoek aan de toonzaal?

Zoals gezegd willen we graag voldoende tijd en aandacht geven aan de klant en zijn project. Daarom werken we steeds met een persoonlijke afspraak en niet met doorlopende openingsuren. Je kan ons op alle mogelijke manier contacteren: via mail, telefoon, het formulier op de website. Daarbij mag je alvast een aantal beschikbaarheden opgeven. Ik bel je dan binnen de 48 uur op om in overleg een datum en tijdstip te prikken voor je bezoek.

De klant heeft de toonzaal voor hem alleen tijdens een bezoek. Hiervoor voorzien we anderhalf tot twee uur. We willen voldoende uitleg geven, zodat de klant goed geïnformeerd naar buiten gaat. Dat doen we in alle rust, een-op-een, zonder de drukte van een grote winkel of toonzaal, zonder andere wachtende klanten voor of na. Dat is een van de troeven van onze toonzaal en service.

Zijn er, naast de 3D visualisaties, de lichttafel en de persoonlijke service, nog andere redenen voor de klant om naar de toonzaal van Isola te komen?

Uiteraard de tegels zelf. Zoals gezegd hebben we geen gigantisch assortiment, maar wel een weloverwogen assortiment van kwalitatieve tegels uit Spanje en Italië in verschillende prijsgamma’s.

Een mooie extra is dat we heel veel kunnen laten zien, naast de eigenlijke tegels. We hebben in onze toonzaal met veel verschillende vloer- en wandafwerkingen gewerkt. Zo kunnen we het resultaat van verschillende legpatronen laten zien, soorten plinten, het verschil in look and feel tussen parkettegel, vinylparket, laminaat en echte parket. Op de eerste verdieping hebben we onze tafels en keukenkast bekleed met tegels. De vloer is een combinatie van twee tegels, die met een ronde boog gescheiden zijn. Met deze verschillende toepassingen willen we de klanten inspireren en informeren.

En natuurlijk is er het grote voordeel van onze all-in-one service en ons uitgebreid dienstenpakket. Zoals eerder gezegd betekent dit een enorme tijdswinst voor de klant. Bovendien is de klant er op die manier zeker van dat er geen belangrijke informatie verloren gaat door communicatie tussen verschillende partijen en dat er rekening wordt gehouden met alle volgende stappen bij het plaatsen van de vloerverwarming, randisolatie, uitzetvoegen, ontkoppeling… Wanneer je voor elke laag van de vloeropbouw met een andere partij werkt, moet je ervoor zorgen dat alle partijen alle informatie van de andere partij hebben, anders loopt het mis. Als je bijvoorbeeld tegels kiest die groter zijn dan 60x60, en je werkt met vloerverwarming, dan moeten we zorgen voor ontkoppeling en uitzetvoegen, zodat je vloer niet gaat springen als de verwarming wordt opgezet. We leggen dit ook uit aan de klant. Er zal nooit iets op de offerte staan waarvan de klant niet weet waarvoor het dient. Open en transparante communicatie vinden we heel belangrijk. Alleen zo kan de klant een bewuste en geïnformeerde beslissing nemen.

IMG 9742b Aangepast
IMG 9746b Aangepast
IMG 9759b Aangepast
IMG 9766b Aangepast
Als de klant zijn droomtegel heeft gevonden, hoe gaat het dan verder?

De klanten gaan naar huis met hun offerte, foto’s van hun tegels en de interieurbeelden die we in de toonzaal hebben gemaakt. Alle mogelijke opties en supplementen zoals afwerking van bad of douche, plinten, tegelprofielen… worden op de offerte vermeld zodat de klant achteraf niet voor verrassingen komt te staan.

Als de klant akkoord gaat met de offerte, wordt de bestelling geplaatst na de betaling van het voorschot. De klant krijgt dan een projectleider toegewezen, die het aanspreekpunt zal zijn gedurende het volledige project tot aan de oplevering.

Tot slot: hoe wil jij persoonlijk het verschil maken voor de klanten?

Ik wil de klant goed informeren. Als de mensen hier naar buiten gaan, weten ze wat er op de markt is, hoe ze hun keuze moeten maken, hoe het proces van hun vloeropbouw verloopt van A tot Z.

Beslissen over je vloerafwerking is een belangrijke keuze. Daarom is het altijd mogelijk om een tweede keer naar de toonzaal te komen. Als er twijfel is tussen meerdere tegels, ga ik ook graag eens langs bij de mensen thuis om de stalen bij daglicht in de woning te laten zien. Door hen goed te adviseren, zorg ik ervoor dat de mensen een bewuste en doordachte keuze maken, zodat ze blij worden van het eindresultaat van hun vloer, waar ze dagelijks over lopen.

Meer blogartikels

Climate Awards Stad Tongeren2023 136
27 oktober 2023

Isola wint Tongerse Climate Award 2023

Op donderdag 26 oktober mochten we de 3de Tongerse Climate Award in ontvangst nemen voor onze positieve impact op het leefmilieu in Tongeren.